سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خواص ویتامین ب 1، عوارض کمبود، دوز مناسب و همه نکات مهم

ویتامین B1 که به عنوان تیامین شناخته می‌شود، به گروه ویتامین‌های B تعلق دارد. از آنجا که اولین ویتامین B است که کشف شد، عدد 1 به آن اختصاص داده شد. آخرین ویتامین در این گروه ویتامین B12 می‌باشد اگرچه این گروه شامل تنها هشت ویتامین می‌باشد. در اینجا لیستی از غذاهای حاوی ویتامین B1 را ارائه می‌دهیم و به عمق مزایای تیامین می‌پردازیم.

مزایای ویتامین B1

عملکرد نرمال قلب، ماهیچه‌ها و سیستم عصبی به این ویتامین بستگی دارد. تیامین در فرآیند تبدیل کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین به انرژی مورد نیاز برای عملکرد حیاتی متعدد نقش مهمی بازی می‌کند. همچنین به بدن کمک می‌کند تا آدنوزین تری فسفات (ATP)، یک مولکول که انرژی درون سلول‌ها را حمل می‌کند، تولید کند. از آنجا که تیامین به آزاد کردن هیدروکلریک‌اسید کمک می‌کند، گوارش را بهبود می‌بخشد. همراه با دیگر ویتامین‌های B، ویتامین B1 توانایی بدن برای مقابله با استرس را بهبود می‌بخشد، به همین دلیل است که اغلب به عنوان “ویتامین استرس” توصیف می‌شود. همچنین برای افزایش حافظه و تمرکز فرد استفاده می‌شود. علاوه بر این، تیامین برای سالم نگه داشتن کبد، درست مانند ویتامین C، ضروری است.

چه غذاهایی ویتامین B1 دارند؟

بعضی از غذاها مانند غلات، گوشت و ماهی به طور طبیعی غنی از ویتامین B1 هستند. از سوی دیگر، بعضی از غذاها مانند نان و غلات معمولاً با تیامین تقویت می‌شوند. در اینجا لیستی از منابع ارزشمند این ماده مغذی را فراهم آورده‌ایم؛ بنابراین به یاد داشته باشید که این غذاها را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید چون بدن قادر به ذخیره این ویتامین قابل‌حل در آب نیست. علاوه بر این، داشتن غذاهای آماده با ویتامین B1 اهمیت زیادی دارد.

گرمایش میزان این ویتامین را کاهش می‌دهد. همچنین عادات غذایی خاص مانند نوشیدن مقدار زیادی قهوه یا چای و خوردن مقدار زیادی ماهی و صدف خام، توانایی بدن را در استفاده از تیامین کاهش می‌دهند که ممکن است منجر به دریافت ناکافی این ماده مغذی مهم شود. در اینجا فهرست کامل غذاهای حاوی ویتامین B1 آمده است.

...

برای مطالعه ادامه متن به لینک اصلی زیر رجوع نمایید:

خواص ویتامین ب 1، عوارض کمبود، دوز مناسب و همه نکات مهم