سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنج سفید: خواص، مضرات، میزان مصرف استاندارد و مقایسه با برنج قه

برنج غذای اصلی بیش از نیمی از جمعیت جهان است و در سایر مناطق جهان نیز رواج دارد. تقریبا 25000 گونه برنج در سراسر جهان وجود دارد، اما رایج ترین آن ها برنج سفید و برنج قهوه ای است. اگرچه برنج قهوه ای از این دو سالم تر است، اما برنج سفید بیش تر مورد توجه مردم قرار می گیرد. این برنج آسیاب شده است و فاقد پوسته، سبوس و جوانه می باشد و به عنوان برنج سفید شناخته می شود. سپس دانه های برنج جلا داده می شوند تا ظاهری روشن، سفید و براق پیدا کنند. برنج سفید فواید درمانی زیادی دارد، از جمله تأمین انرژی سریع و فوری، کمک به حرکات خوب روده و تأمین منبع ضروری ویتامین B1 برای بدن. به خواندن ادامه دهید تا از ارزش غذایی برنج سفید مطلع شوید و همچنین با مزایای سلامتی و تغذیه ای آن آشنا گردید.

نکات آشپزی

  • قبل از پخت و پز، برنج سفید را به طور صحیح بشویید. شستشو هرگونه نشاسته و مواد باقی مانده اضافی را از بین می برد، بنابراین مانع چسبندگی برنج می شود.
  • برنج ها را در قابلمه ای با ته سنگین بپزید. اینکار یک ته دیگ نازک تر به برنج سفید می دهد.
  • هنگام پخت برنج یک قاشق سوپ خوری روغن به آن اضافه کنید تا دانه ها به یکدیگر نچسبند.
  • هنگام پخت و پز برنج را هم نزنید زیرا باعث خرد شدن دانه های برنج شده و نشاسته را آزاد می کند و بدین ترتیب برنج چسپناک می شود.

خطرات سلامتی

برنج سفید تصفیه شده دارای شاخص گلیسمی بالاتری نسبت به برنج قهوه ای است، به این معنی که خیلی سریع تر از خوردن برنج قهوه ای به گلوکز تجزیه می شود. طبق گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند. برنج قهوه ای برای تجزیه بیش تر زمان می برد زیرا حاوی فیبر بیش تری است. یک مطالعه در دانشگاه هاروارد نشان داد که خوردن پنج بشقاب برنج سفید یا بیش تر در هفته، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 17 درصد افزایش می دهد، در حالی که در افرادی که دو وعده برنج قهوه ای در هفته می خورند، این خطر 11 درصد کاهش می یابد.

...

ادامه مطلب را در لینک اصلی زیر بخوانید:

برنج سفید: خواص، مضرات، میزان مصرف استاندارد و مقایسه با برنج قهوه ای